Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Vi är oense om att behålla barnet!
26 apr, 2024
En gravid kvinna och en ointresserad man
Foto: TT
”Cassandra” är glad över att vara gravid, men den blivande pappan vill inte ha barnet och känner sig lurad. Nu undrar ”Cassandra” vad hon ska göra? Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: För ett halvår sedan började jag dejta en man och vår kontakt har utvecklats till det bättre. Varken han eller jag är några ungdomar ­längre och vi båda har barn sedan tidigare. Nu är jag gravid, men han vill inte ha fler barn. Detta bråkar vi om.
Jag trodde inte att det var möjligt för mig att bli mamma vid min ålder men när jag kände igen vissa symptom gjorde jag ett graviditetstest – som visade positivt. Jag blev glad och tänkte att allt sker av en anledning, men där går våra åsikter isär.
Han vill inte alls ha fler barn, han anser att han är för gammal, han blev arg och anklagar mig för att ha lurat in honom i detta. Han tycker att allt är mitt fel för att det var jag som sade att kondom inte behövdes.
Jag vill absolut inte göra abort, jag vill ha barnet. Men vem har det avgörande beslutet? Han hävdar att båda måste vilja ha barn för att en graviditet ska fullföljas och vill inte båda är det abort som gäller. Stämmer det?
Annons
/Cassandra

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Inget rätt eller fel"
Att bråka om vad ni borde ha gjort eller om kondom skulle ha använts, leder inte till ­någon lösning just nu. Tiden går inte att skruva tillbaka och ni har viktigare saker att ta ställning till nu. Ni står ­inför ett beslut där ni tycker olika och där det är svårt att mötas på halva vägen. Detta måste ni prata om.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Enligt lagen är det den som bär på en graviditet som har sista ordet om en graviditet ska avbrytas eller inte. Detta måste respekteras även om den andre parten är av en annan åsikt. Det är alltså du som i slutändan avgör graviditetens fortskridande eller inte.
Men även om lagen är ­tydlig är det viktigt för er fortsatta kontakt, relation och framtid att ni har pratat igenom vad som väntar, uttryckt vad ni båda vill och förmedlat hur ni resonerar.
Annons
Att du har beslutanderätt innebär inte att den andre automatiskt blir en stöttande partner, kommer ta ett aktivt föräldraansvar eller vill vara delaktig i barnets uppväxt. ­Likaså säger lagen inget om er romantiska kontakt, för ­situationen kan likaväl bli en vattendelare som leder till ­avslutat förhållande som att graviditeten utvecklas till ett starkt familjeband. Det är helt upp till er och hur ni hanterar dilemman som uppstår.
Så även om ni inte tycker lika behöver ni prata, vända och vrida på olika scenarion. Du vet vad du vill och det är viktigt att du är sann mot dig själv, står för dina känslor och förmedlar vad du vill. Men också lyssnar in din partners åsikt. Undvik att låta känslor skena, hamna i prestige eller börja strida om att veta bäst. För det finns inget rätt eller fel – ni är bara av olika åsikt.
Kör ni fast i era diskussioner, ta hjälp av professionellt samtalsstöd för att komma ­vidare eftersom det är ett stort och viktigt beslut ni står inför.
Annons